It’s all about the proces…
5. Bedenk ‘Alles wat je aandacht geeft groeit’.
Zie jij ook ineens veel meer rode auto’s nu je zelf een rode auto gekocht hebt? Dit fenomeen werkt ook bij nieuwe ideeën of oplossingen. Zodra je een idee hebt bedacht, zie je vooral in het begin overal kansen en mogelijkheden. Maar vaak vervaagt dit gevoel ook weer waardoor vele oplossingen nooit gerealiseerd worden.
Daarom is het vooral in het begin belangrijk om voldoende tijd te investeren in je oplossing. Want hierdoor wordt je oplossing rijker en krijg je nieuwe inzichten die je helpen in de ontwikkeling.
Probeer daarom in het begin momenten in te plannen waarbinnen je actief met je idee aan de slag gaat. Leg ook zo concreet mogelijk vast wat je dan gaat doen. Door deze momenten dagelijks/ wekelijks in te plannen en te koppelen aan (haalbare) concrete acties kom je in een ritme terecht waarin je voortgang ervaart en daarmee gemotiveerd blijft. En hoe meer tijd je in jouw oplossing steekt, des te sneller gaat het groeien!
3. Laat je niet afleiden door randzaken, focus telkens op de volgende stap
In het begin zijn er zoveel onderwerpen te bespreken dat je al gauw twee uur vergadert, zonder één actie door te nemen. Enigszins ontmoedigd en gefrustreerd stop je de meeting en ga je weer aan de slag met werkzaamheden die wel concreet zijn.
Herkenbaar? Zo gaat het bij de meeste innovatieve projecten. Het loopt dan vaak stuk op de vele vergaderingen en randzaken en er wordt niet gewerkt aan de oplossing.
Probeer je dus vooral te focussen op de eerstvolgende stap die gezet moet worden. Je kan een meeting het beste opdelen rond vier vragen:
- Wat hebben we gedaan?
- Wat hebben we geleerd?
- Wat betekent dit voor de oplossing?
- Wat moeten we doen?
Zodra je je focust rondom deze vragen en regelmatig (twee wekelijks) samenkomt, zal je zien dat je voortgang maakt en de energie er beter inhoudt.
4. Denk niet in ‘wat’ maar in ‘wie’ kan mij helpen?
Een veelgemaakte fout is om vooral te denken in wat je kan helpen om verder te komen. Maar de ‘wat’ is een definitie vraag waarbij je vaak al moet weten waar je het precies over hebt. Daarom kan je beter nadenken over ‘wie’ je kan helpen. Welke experts moet je bevragen over het thema of oplossing?
Het zal je verbazen hoe makkelijk en graag mensen helpen en hoeveel je dan voor elkaar krijgt. Dus kijk vooral wie jullie verder kan helpen i.p.v. wat je kan helpen bij je oplossing.
5. Bedenk ‘Alles wat je aandacht geeft groeit’.
Zie jij ook ineens veel meer rode auto’s nu je zelf een rode auto gekocht hebt? Dit fenomeen werkt ook bij nieuwe ideeën of oplossingen. Zodra je een idee hebt bedacht, zie je vooral in het begin overal kansen en mogelijkheden. Maar vaak vervaagt dit gevoel ook weer waardoor vele oplossingen nooit gerealiseerd worden.
Daarom is het vooral in het begin belangrijk om voldoende tijd te investeren in je oplossing. Want hierdoor wordt je oplossing rijker en krijg je nieuwe inzichten die je helpen in de ontwikkeling.
Probeer daarom in het begin momenten in te plannen waarbinnen je actief met je idee aan de slag gaat. Leg ook zo concreet mogelijk vast wat je dan gaat doen. Door deze momenten dagelijks/ wekelijks in te plannen en te koppelen aan (haalbare) concrete acties kom je in een ritme terecht waarin je voortgang ervaart en daarmee gemotiveerd blijft. En hoe meer tijd je in jouw oplossing steekt, des te sneller gaat het groeien!
2. Bespreek elkaars rollen en kwaliteiten
Indien kwaliteiten en rollen niet helder zijn, zal dit een rol spelen bij de effectiviteit van je team. Want dit zorgt onder water voor miscommunicatie en frustraties. Er gaat dan ongewild energie uit naar ‘wie mag iets vinden van wat’ i.p.v. werken aan de oplossing. Bespreek daarom met elkaar welke kwaliteiten je in huis hebt en verken met elkaar of je nog een kwaliteit mist in je team.
Bespreek vervolgens op basis van de kwaliteiten de verschillende rollen. Binnen de VG Hackathon hadden we de rollen; project en finance hoeder, methodiek/ communicatiegoeroe en de facilitair eindbaas. Zo weet je helder waar ieder zijn verantwoordelijkheden zitten en kan je acties snel en duidelijk overdragen naar de juiste persoon.
Het Team Canvas kan helpen om rollen en afspraken vast te leggen
3. Laat je niet afleiden door randzaken, focus telkens op de volgende stap
In het begin zijn er zoveel onderwerpen te bespreken dat je al gauw twee uur vergadert, zonder één actie door te nemen. Enigszins ontmoedigd en gefrustreerd stop je de meeting en ga je weer aan de slag met werkzaamheden die wel concreet zijn.
Herkenbaar? Zo gaat het bij de meeste innovatieve projecten. Het loopt dan vaak stuk op de vele vergaderingen en randzaken en er wordt niet gewerkt aan de oplossing.
Probeer je dus vooral te focussen op de eerstvolgende stap die gezet moet worden. Je kan een meeting het beste opdelen rond vier vragen:
- Wat hebben we gedaan?
- Wat hebben we geleerd?
- Wat betekent dit voor de oplossing?
- Wat moeten we doen?
Zodra je je focust rondom deze vragen en regelmatig (twee wekelijks) samenkomt, zal je zien dat je voortgang maakt en de energie er beter inhoudt.
4. Denk niet in ‘wat’ maar in ‘wie’ kan mij helpen?
Een veelgemaakte fout is om vooral te denken in wat je kan helpen om verder te komen. Maar de ‘wat’ is een definitie vraag waarbij je vaak al moet weten waar je het precies over hebt. Daarom kan je beter nadenken over ‘wie’ je kan helpen. Welke experts moet je bevragen over het thema of oplossing?
Het zal je verbazen hoe makkelijk en graag mensen helpen en hoeveel je dan voor elkaar krijgt. Dus kijk vooral wie jullie verder kan helpen i.p.v. wat je kan helpen bij je oplossing.
5. Bedenk ‘Alles wat je aandacht geeft groeit’.
Zie jij ook ineens veel meer rode auto’s nu je zelf een rode auto gekocht hebt? Dit fenomeen werkt ook bij nieuwe ideeën of oplossingen. Zodra je een idee hebt bedacht, zie je vooral in het begin overal kansen en mogelijkheden. Maar vaak vervaagt dit gevoel ook weer waardoor vele oplossingen nooit gerealiseerd worden.
Daarom is het vooral in het begin belangrijk om voldoende tijd te investeren in je oplossing. Want hierdoor wordt je oplossing rijker en krijg je nieuwe inzichten die je helpen in de ontwikkeling.
Probeer daarom in het begin momenten in te plannen waarbinnen je actief met je idee aan de slag gaat. Leg ook zo concreet mogelijk vast wat je dan gaat doen. Door deze momenten dagelijks/ wekelijks in te plannen en te koppelen aan (haalbare) concrete acties kom je in een ritme terecht waarin je voortgang ervaart en daarmee gemotiveerd blijft. En hoe meer tijd je in jouw oplossing steekt, des te sneller gaat het groeien!
1. Stuur in het begin op het proces, niet op de oplossing
Focus je daarom dus in het begin vooral op het proces en de randvoorwaarden. Bedenk welke mensen/ expertises je nodig hebt. En hoe je die gaat betrekken. Zet een leerproces neer waarin je kort cyclisch bij elkaar komt en vervolgstappen bespreekt.
- Is je oplossing nog niet scherp? Laat de doelgroep feedback geven en scherp de oplossing aan.
- Heb je er geen tijd voor? Probeer je oplossing te linken aan een strategische pijler van de organisatie. Wellicht zijn daaruit nog middelen te gebruiken om er tijd in te investeren.
2. Bespreek elkaars rollen en kwaliteiten
Indien kwaliteiten en rollen niet helder zijn, zal dit een rol spelen bij de effectiviteit van je team. Want dit zorgt onder water voor miscommunicatie en frustraties. Er gaat dan ongewild energie uit naar ‘wie mag iets vinden van wat’ i.p.v. werken aan de oplossing. Bespreek daarom met elkaar welke kwaliteiten je in huis hebt en verken met elkaar of je nog een kwaliteit mist in je team.
Bespreek vervolgens op basis van de kwaliteiten de verschillende rollen. Binnen de VG Hackathon hadden we de rollen; project en finance hoeder, methodiek/ communicatiegoeroe en de facilitair eindbaas. Zo weet je helder waar ieder zijn verantwoordelijkheden zitten en kan je acties snel en duidelijk overdragen naar de juiste persoon.
Het Team Canvas kan helpen om rollen en afspraken vast te leggen
3. Laat je niet afleiden door randzaken, focus telkens op de volgende stap
In het begin zijn er zoveel onderwerpen te bespreken dat je al gauw twee uur vergadert, zonder één actie door te nemen. Enigszins ontmoedigd en gefrustreerd stop je de meeting en ga je weer aan de slag met werkzaamheden die wel concreet zijn.
Herkenbaar? Zo gaat het bij de meeste innovatieve projecten. Het loopt dan vaak stuk op de vele vergaderingen en randzaken en er wordt niet gewerkt aan de oplossing.
Probeer je dus vooral te focussen op de eerstvolgende stap die gezet moet worden. Je kan een meeting het beste opdelen rond vier vragen:
- Wat hebben we gedaan?
- Wat hebben we geleerd?
- Wat betekent dit voor de oplossing?
- Wat moeten we doen?
Zodra je je focust rondom deze vragen en regelmatig (twee wekelijks) samenkomt, zal je zien dat je voortgang maakt en de energie er beter inhoudt.
4. Denk niet in ‘wat’ maar in ‘wie’ kan mij helpen?
Een veelgemaakte fout is om vooral te denken in wat je kan helpen om verder te komen. Maar de ‘wat’ is een definitie vraag waarbij je vaak al moet weten waar je het precies over hebt. Daarom kan je beter nadenken over ‘wie’ je kan helpen. Welke experts moet je bevragen over het thema of oplossing?
Het zal je verbazen hoe makkelijk en graag mensen helpen en hoeveel je dan voor elkaar krijgt. Dus kijk vooral wie jullie verder kan helpen i.p.v. wat je kan helpen bij je oplossing.
5. Bedenk ‘Alles wat je aandacht geeft groeit’.
Zie jij ook ineens veel meer rode auto’s nu je zelf een rode auto gekocht hebt? Dit fenomeen werkt ook bij nieuwe ideeën of oplossingen. Zodra je een idee hebt bedacht, zie je vooral in het begin overal kansen en mogelijkheden. Maar vaak vervaagt dit gevoel ook weer waardoor vele oplossingen nooit gerealiseerd worden.
Daarom is het vooral in het begin belangrijk om voldoende tijd te investeren in je oplossing. Want hierdoor wordt je oplossing rijker en krijg je nieuwe inzichten die je helpen in de ontwikkeling.
Probeer daarom in het begin momenten in te plannen waarbinnen je actief met je idee aan de slag gaat. Leg ook zo concreet mogelijk vast wat je dan gaat doen. Door deze momenten dagelijks/ wekelijks in te plannen en te koppelen aan (haalbare) concrete acties kom je in een ritme terecht waarin je voortgang ervaart en daarmee gemotiveerd blijft. En hoe meer tijd je in jouw oplossing steekt, des te sneller gaat het groeien!